Minskad alkoholförsäljning men minskar konsumtionen?

|Pressmeddelande

Systembolaget rapporterar en minskning av alkoholförsäljningen under januari 2007. Minskningen är 1,3 procent mot januari 2006, uttryckt i ren alkohol, Störst minskning i volym svarar spriten för – 5,8 procent. Systembolaget uppger att det är under första delen av januari man noterat det största tappet. – Som vanligt under lång tid är det försäljningen av sprit som minskar mest. Men vi tror inte att försäljningsminskningen motsvaras av en lika stor minskning av konsumtionen. Det kan mycket väl vara så att Systembolaget åter tappat till den oregistrerade marknaden, främst gränshandeln, säger Bertil Swartz, SVLs VD.

 

SoRAD vid Stockholms universitet presenterar numera sina siffror över införseln bara kvartalsvis, varför det inte finns några uppgifter över hur privatinförseln har utvecklats under januari.

– Fortfarande torde det dock vara så att monopolet har en genant låg andel av alkoholen svenskarna dricker, särskilt spriten. Den låga andelen betyder fortsatt dålig kontroll över alkoholen i Sverige och sannolikt fortsatt lätt för ungdomar att komma över alkohol när som helst, säger Bertil Swartz.

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 08-762 76 25 (kopplad till mobil)

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer