Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet.

– Efter många års väntan har vi nu fått större klarhet i vilka spelregler som gäller för distanshandel av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter. Det innebär att Systembolaget nu får ökad laglig konkurrens på den digitala arenan och att det nu är fritt fram för utländska aktörer att vända sig direkt till svenska konsumenter, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Intresset för att handla alkoholhaltiga drycker har vuxit under senaste åren, inte minst under pandemin. Enligt en undersökning som SVL nyligen låtit göra av Kantar Public, kan allt fler svenska konsumenter tänka sig att inte bara handla från Systembolagets näthandel utan även från distansförsäljare. Enligt siffror från Skatteverket har antalet registrerade distansförsäljare ökat senaste åren.

– Mot bakgrund av konsumenters ökade intresse att handla alkoholhaltiga drycker på nätet i kombination med domens utfall, ser vi det som avgörande att Systembolaget nu blir konkurrenskraftiga i sitt digitala erbjudande. Därför blir det viktigt att politiken ger detaljhandelsmonopolet de rätta förutsättningarna att möta kunder digitalt genom en attraktiv e-handel, säger Anna De Geer.

För mer information, vänligen kontakta:

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer