Gränshandeln med sprit upp 23 procent på ett år

|Pressmeddelande

Gränshandeln med sprit ökar dramatiskt. Mellan 2006 och 2007 har försäljningen ökat med 22,9 procent. Systembolagets ökning under samma tid stannar på 2,6 procent. Det visar den undersökning av försäljningsutvecklingen i gränshandeln som gjorts av Sprit & Vinleverantörsföreningen.-Sverige har totalt förlorat kontrollen över alkoholflödet, säger Erika Nylander, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Våra politiker måste omgående fatta beslut om att sänka de svenska alkoholskatterna med minst 40 procent, den nivå som Alkoholinförselutredningen föreslog redan för några år sedan. Sprit & Vinleverantörsföreningen har undersökt utvecklingen på tolv varumärken som är stora och kända både på Systembolaget och i gränshandeln. De varumärken som ingår i undersökningen är Smirnoff Red, Koskenkorva, Gordon´s, Baileys Original, The Famous Grouse, Chivas Regal, Ballentines, Beefeater, Martell Cognac, Absolut Vodka, Skåne och O P Anderson. -Vi ser nu så många faktorer som pekar på att gränshandeln påverkar Sverige negativt på så många sätt, säger Erika Nylander. Polisen och tullen säger att de står maktlösa, allt fler unga dricker sig redlösa på smugglad och langad sprit. -Vi leverantörer ser också med oro på den organiserade brottslighet som mer och mer tar över hanteringen av smuggling och langning. Sänker vi inte alkoholskatten nu kommer den här utvecklingen bara att accelerera. Dagens situation gynnar bara brottslingar, de stora förlorarna är våra ungdomar. Statistiken är hämtad från producenter och leverantörer och sammanställd av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer