Glädjande utveckling för graviditet och alkohol

|Pressmeddelande

De siffror som presenterats om gravida kvinnors alkoholkonsumtion under de senare åren är glädjande, även om visionen är att ingen gravid kvinna skall dricka. Information om risker har uppenbarligen haft effekt. 1999 drack 30 procent av ca 88 000 föderskor alkohol regelbundet. 2005 var siffrorna 13 procent av ca 101 000 föderskor.

 

– Den utvecklingen är glädjande och en sporre för alla som sysslar med alkohol och alkoholpolitik att anstränga sig mer för att uppnå den nollvision som hela samhället står bakom, säger SVLs VD, Bertil Swartz och fortsätter:

– Det har ofta sagts att information inte har någon betydelse att tala om för att få ned alkoholkonsumtionen. Här har vi ett exempel på att informationen verkligen haft effekt. En så stor nedgång av andelen gravida som dricker ger verkligen alla anledning att inse informationens värde.

2006-11-10

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 0708-26 43 46

Fler nyheter

SVL publicerar branschriktlinjer för provsmakning av vin- och spritdrycker

|Pressmeddelande

Alkohollagen ger kommunerna möjlighet att bevilja tillstånd för provsmakning av alkoholdrycker för framför allt producenter av alkoholdrycker. Lagstiftningen saknar dock tydliga definitioner av vad som avses med provsmakning vilket lett till att lagen tillämpas olika runtom i landet. För att … Läs mer

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer