Finska skattesänkningen gav resultat

|Pressmeddelande

Den finska alkoholkonsumtionen minskade nästan två procent under 2006. Försäljningen inom landet ökade med 2,5 procent medan införseln från utlandet gick ned med 17 procent rapporterar det finska forskningsinstitutet STAKES. – Utvecklingen i Finland är precis den man eftersträvade närskatterna på alkoholdrycker sänktes kraftigt 2004. Finland ville motverka en exploderande införsel när gränserna för hur mycket man får ta med sig avvecklades och Estland samtidigt blev EU-medlem, konstaterar Bertil Swartz, VD på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

 

Starka krafter har varit i rörelse för att åter höja skatterna sedan man sett hur försäljningen i Finland ökat. Men samtidigt har intresset för utvecklingen av införseln varit lågt. I Sverige har Finland anförts som mer eller mindre ett skräckexempel på vad som händer när skatterna sänks.

– Det är dags att nyktra till i Sverige och se hela perspektivet. Vi har sedan länge förordat en generell skattesänkning på alkohol för att återta kontrollen över alkoholflödet. Finland har nu en andel oregistrerad konsumtion på 18 procent medan vi i Sverige noterar drygt 31 procent enligt de senaste beräkningarna från SoRAD, säger Bertil Swartz. –

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 08-762 76 25 (vidarekopplad till mobil)

Fler nyheter

SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba … Läs mer

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer