Färre övertramp med branschriktlinjer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

Alkoholgranskningsmannens årsrapport för 2018 visar att övertramp minskar med branschriktlinjer och utbildning. Rapporten visar också att ett proaktivt arbete med förhandsgranskning och rådgivning ökar företagens förmåga att göra rätt från början.

Alkoholgranskningsmannen, AGM, drivs av branschföreningarna Sprit-och Vinleverantörsföreningen SVL, och Sveriges Bryggerier och är alkoholnäringens övervakare av branschens egna riktlinjer när det gäller marknadsföring och information om alkohol. Riktlinjerna är branschens förtydligande av den ofta otydliga alkohollagen och har utarbetats av de båda branschföreningarna i samverkan med Sveriges Annonsörer.

Under 2018 har AGM granskat närmare 7000 annonser. Totalt har 56 ärenden fällts för övertramp, vilket ligger i nivå med tidigare år. Andelen ärenden som rör medlemmar i båda branschföreningar uppgick till 38%, vilket är en minskning sedan den nuvarande formen med rådgivning infördes 2011. Då uppgick andelen till mellan 50-65%.

– Självreglering är ett effektivt sätt att säkerställa att branschen har en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Genom riktlinjer hjälper vi företagen att tolka betydelsen av lagen och genom utbildning ökar vi förmågan att göra rätt. Marknadsföring är dessutom ett föränderligt landskap med snabb teknisk utveckling. Då är självreglering många gånger snabbare och effektivare än lagstiftningen, säger Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

AGM erbjuder även medlemsföretagen att förhandsgranska sin marknadsföring. Intresset har varit stigande de senaste åren och idag gör AGM sådan återkoppling närmast dagligen. Utöver rådgivningen erbjuds även utbildningar. Varje år genomgår ca 200 personer inom föreningarna både grundläggande utbildning i alkohollagen samt specialkurser om vad man till exempel behöver tänka på när man är aktiv i sociala medier.

Fakta: AGM skapades i olika former mellan 2004 och 2006 efter att alkohollagen öppnat upp för alkoholreklam, i syfte att säkerställa att alkoholnäringens information och marknadsföring håller en hög etisk standard. Funktionen ökade i omfattning 2011. Riktlinjerna, kallade Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, antogs 2006 och uppdaterades senast 2018. Uppdraget som AGM innehas av jur kand. Mattias Grundström.

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt riskerar att öka smugglingen

|Nyhet

Regeringen har i ett pressmeddelande den 17 september meddelat att regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna avser att höja skatten på alkohol från 2023. Den exakta utformningen av förslaget återkommer regeringen med, men skattehöjningen väntas leda till ökade skatteintäkter med … Läs mer

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både … Läs mer

Debattinlägg – Alkoholmonopolet måste utvecklas

|Nyhet

Det krävs en digital omställning av det svenska alkoholmonopolet. Under våren är vi många som har ställt om efter coronapandemin. Kontorsjobb har bytts mot hemmajobb och resor har ställts in. Som en konsekvens har digitala lösningar fått en allt större … Läs mer