De svenska vinimportörernas ansvar i Sydafrika – kommentar till Uppdrag Granskning

|Pressmeddelande

Svensk media har under oktober rapporterat om missförhållanden hos vinproducenter i Sydafrika och ikväll följer SVT med Uppdrag Granskning. Det är en allvarlig och komplex fråga och det är många som måste ta ansvar för att bekämpa fattigdom och dåliga arbetsförhållanden i en global handel. De svenska vinimportörerna är en.

Sprit- och Vinleverantörsföreningen, SVL, är den svenska branschföreningen för sprit-och vinimportörer och producenter. Vi är en internationell bransch som arbetar globalt och en del av våra medlemmars produkter tillverkas i länder som ligger högt på WTO:s lista för risk vad gäller mänskliga rättigheter. Därför har vi sedan många år haft CSR och ansvarsfrågor i fokus.

Branschföreningen och dess medlemmar tar mycket allvarligt på rapporter om missförhållanden. Det är varje importörs uppgift att göra en riskanalys och skapa goda förutsättningar för att kunna göra ansvarfulla affärer. För detta krävs kompetens och förtroende. Men framför allt krävs långsiktighet.Det är i långa åtaganden som en affärspartner kan ställa tydliga krav som slutligen leder till förändring. Det krävs också ett stort mått av ödmjukhet. Det är inte möjligt att som svensk importör åstadkomma förändringar över en natt i ett land som lider av strukturella problem. Det som nu uppmärksammas i vinnäringen är inte ett isolerat problem och kan inte heller bedömas som sådant.

Inom SVL har vi tagit initiativ för att öka medlemmarnas kompetens och förmåga att arbeta med ansvarsfrågor, exempelvis genom att erbjuda utbildning inom leverantörsutvärdering och anti-korruption. Ett av de viktigaste områdena är hur man hanterar upptäckt av missförhållanden och att våga vara transparent. Ett aktivt ansvarsarbete innebär att man blir utvärderad och att missförhållanden kommer fram. Att vara ansvarsfull innebär inte per automatik att man avslutar affären, det kan vara att orka stå kvar och ställa krav på förändring.

I dagens Uppdrag Granskning är det Sydafrika som står i fokus. Det betyder inte att konsumenterna ska bojkotta Sydafrikanska viner. Däremot bör de svenska konsumenterna ställa både frågor och krav för att på så sätt också vara en del av alla de krafter som kan åstadkomma förändring!

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer