Dryckesbranschen gör gemensam sak för att minska sin klimatpåverkan

|Nyhet
Dryckesbranschen arbetar för att tillsammans bli en mer hållbar bransch utan någon klimatpåverkan. Initiativets första gemensamma rapport visar att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.

I Dryckesbranschens Klimatinitiativs första klimatmätning deltog 35 företag vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. Här ingår stora och små bryggerier, vin- och spritimportörer och deras respektive branschorganisationer, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier samt Systembolaget.

– Flera av företagen som deltar i initiativet har redan idag ett ambitiöst klimatarbete. Många arbetar dedikerat med frågan och är engagerade i att ha så låga koldioxidutsläpp som möjligt. Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter, samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut, säger Anna De Geer, vd SVL.

Initiativets första gemensamma rapport visar att nästan all energianvändning, 99 procent, hos företagen är fossilfri, dvs kommer från förnybara källor som t ex vatten- och vindkraft. Den största klimatpåverkan kommer från förpackningar, 77 procent, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher. Transporter står för ca 20 procent av de indirekta utsläppen. Många av företagen som deltagit i rapporteringen har redan påbörjat omställningen till mer klimatsmarta transportmedel, men det finns utvecklingspotential inom området.

– För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck, säger Anna-Karin Fondberg, vd Sveriges Bryggerier.

– Vi är i början på vår gemensamma resa mot en dryckesbransch utan klimatpåverkan och vi kommer dela med oss av våra framsteg under vägen. Vi vill vara transparenta och hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara val, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

För mer information och resultat – läs & ladda ner rapporten här

Deltagande företag 2018-2019

Altia Sweden, AMKA, Arvid Nordquist, Carlsberg Sverige, Chris-Wine, Contemporary Wines, Domaine Wines Sweden, Dugges Bryggeri, Enjoy Wine & Spirits, Galatea, Giertz Vinimport, Handpicked Wines Sweden AB, Hermansson & Co, Iconic Wines, Johan Lidby Vinhandel, Krönleins Bryggeri, Lively Wines Sweden, Nigab, Remmarlöv, Spendrups Bryggeri, Solera Sweden, Terrific Wines, Treasury Wine Estates Sweden, Tuesday Wines, Spring Wine and Spirits, Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier, Systembolaget, Umida Group, Valid Wines/Vinunic, VCT Sweden, Vinestor Sweden, Ward Wines, The Wineagency, Winemarket Nordic, The Wine Team, Wine World, Quaffable Wines, Åbro Bryggeri.

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer