Branschen nylanserar drinkwise.se – för sunda attityder till alkohol och konsumtion

|Pressmeddelande
SVL lanserar idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation.

Vad innebär egentligen en personligt hållbar alkoholkonsumtion? Hur mycket alkohol är okej att dricka? Och i vilka sammanhang? Frågorna kring alkoholkonsumtion är många. Därför lanseras idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation. Bakom det svenska initiativet står branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

– Vi har ett tydligt ansvar att bidra till sundare alkoholattityder i samhället. Genom Drinkwise förmedlar vi kunskap, samt bjuder in till reflektion kring vad som kan vara en hållbar alkoholkonsumtion på individnivå, säger Anna De Geer, VD för SVL.

Hemsidan bygger på en sökoptimering av de frågor som människor söker svar på allra mest. Det handlar om frågor kring alkoholkonsumtion i trafiken och på jobbet, i familjen och under graviditet.

– Med Drinkwise lyfter vi frågor om när det är okej att konsumera alkohol, när det bör undvikas och hur mycket vi dricker. Vi bidrar även med information om produkternas innehåll. Utan pekpinnar låter vi läsaren själv ta ställning till vad som är hållbar konsumtion och inte, fortsätter Anna De Geer.

Hållbarhetsfrågor har varit länge varit en prioritet för alkoholbranschen. Syftet är att ge alkoholnäringen och produkterna en hållbar plats i samhället, utan negativ påverkan på miljö eller människor. Med Drinkwise vill SVL sätta ljus på hur sunda alkoholattityder kan bidra till social hållbarhet.

– Idag finns flera bra initiativ som syftar till att skapa sunda attityder kring alkohol. I tio års tid har SVL även bland annat genom ”Prata om Alkohol” bidragit med ett framgångsrikt förebyggande arbete om alkohol till skolor och skolungdomar. Med Drinkwise lyfter vi blicken mot en bredare målgrupp som även de behöver reflektera över alkohol och konsumtion, avslutar Anna De Geer. Till Pressreleasen

drinkwise

Fler nyheter

SVL i Almedalen 2018

|Nyhet

SVL kommer i år att vara på plats under Almedalsveckan för att bevaka viktiga frågor för branschen. Vi kommer även att arrangera två frukostseminarier den 3 och 4 juli. Tisdagen en 3 juli på Campus Gotland, Kaserngatan 1 i Visby … Läs mer

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 … Läs mer

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Nyhet

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 … Läs mer