Svenska importörer och producenter av vin- och spritdrycker satsar på klimatrapportering

|Nyhet
SVL, Systembolaget och Sveriges Bryggerier krokar nu arm för att skapa en mer hållbar dryckesbransch. Första steget är en gemensam viljeyttring. Av den kartläggning som SVL under hösten låtit genomföra bland medlemmarna framgår att sex av tio medlemmar tar idag fram en hållbarhetsredovisning, fyra av tio beräknar klimatpåverkan och hela 85 procent använder ett miljöledningssystem.

I viljeyttringen som skrevs under den 10 november, lovar parterna att inom ett år mäta sina avtryck utifrån Greenhouse Gas Protocol, GHG, som är en internationellt vedertagen standard för att beräkna och redovisautsläpp av växthusgaser, och sätta upp mål för sitt klimatarbete. Allt för att bidra till att den globala temperaturhöjningen hålls långt under 2 grader, vilket ligger i linje med de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Läs här Viljeyttringen

SVL har, tillsammans med konsultbolaget 2050,genomfört en kartläggning av medlemmarnas nuvarande arbete och beredskap, vilja och incitament att skapa miljöförbättringar över tid. Undersökningen visar att av SVL:s medlemmar så tar cirka 60 procent fram en miljö- eller hållbarhetsredovisning, varav drygt 30 procent även redovisar detta externt. Mer än 40 procent beräknar sin klimatpåverkan idag och ungefär en tiondel redovisar dessa beräkningar externt. Läs här SVL:s Rapport

– Det är glädjande att se allt arbete som görs bland medlemsföretagen inom miljöområdet. Många har genomfört åtgärder för att minska sin påverkan och arbetar med olika effektiviseringsprojekt; inom områden som energi, vatten och kemikalier. Min förhoppning är att vi som branschorganisation kan hjälpa till med att sprida information om goda exempel på åtgärder som våra medlemmar genomfört och på så sätt inspirera fler att ta eftersäger Anna De Geer, vd SVL.

– Viljeyttringen är ett startskott för vårt fortsatta arbete med att minska våra klimatavtryck, integrera hållbarhet i våra affärsstrategier och skapa utrymme för större ansvarstagande i våra affärsmodeller. Det är unikt att branschen samlas och samverkar på detta sätt, säger Magdalena Gerger, vd för Systembolaget.

Från vänster: Mikael Hallberg – Sveriges Bryggerier, Magdalena Gerger – Systembolaget och Carl Johan Svaton – SVL

Foto Viljeyttring Miljödag 2017

Fler nyheter

Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man … Läs mer

#Prataomalkohol inför Valborg

|Nyhet

I samarbete med Aftonbladet TV/BOOM lanserar nu POA en kampanj för att lyfta frågor kring ungdomar och alkohol inför valborg. Syftet är att uppmärksamma konsekvenser som alkohol kan bära med sig när unga dricker alkohol och få dem att avstå … Läs mer

Anna De Geer ny vd på Sprit- & Vinleverantörsföreningen, SVL

|Pressmeddelande

Den 1:a januari 2017 tillträder Anna De Geer som VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) och tar över ansvaret för organisationen efter Erika Danckwardt-Lillieström som efter 9 år går vidare till Sveriges Bryggerier. Anna kommer närmast från SIQ – Institutet … Läs mer