Ökad samsyn på alkolreklam mellan Konsumentverket och branschen

|Pressmeddelande

Efter dialog med branschföreträdare så har Konsumentverket nu reviderat sin rekommendation för utformning av alkoholreklam. Konsumentverket har närmat sig näringslivets syn i flera frågor. Branschen ska därför revidera sin egen rekommendation vilket kommer att göra det enklare för företagen.

Konsumentverket har reviderat sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter. De reviderade råden gäller sedan 1 oktober och ersätter då de som lanserades i januari 2015.

Efter att de tidigare allmänna råden införts agerade Sveriges Annonsörer, Sprit och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier gemensamt eftersom vi ansåg att de allmänna råden saknade rättsligt stöd på en del punkter. Organisationerna, företrädda av Mattias Grundström, Alkoholgranskningsmannen och Niklas Briselius, jurist hos Sveriges Annonsörer träffade sedan vid ett par tillfällen representanter från Konsumentverket i syfte att precisera och förklara branschens synsätt.

När vi nu tar del av reviderade allmänna råden kan vi konstatera att den goda dialogen gett resultat och att Konsumentverket har närmat sig vår syn.

Konkret ser vi att de allmänna råden ändrats vad gäller värdeomdömen då det numera inte uttryckligen är förbjudet. Vidare har verket mildrat kravet på hur förpackningar ska vara utformade bildmässigt.

Konsumentverket har även lättat upp regleringen kring koppling till högtider/årstider.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att de nya allmänna råden står nära den branschgemensamma rekommendationen även om det fortfarande finns en del punkter där uppfattningarna går isär.

Organisationerna kommer med anledning av Konsumentverkets revidering samt nytillkommen praxis inleda en revidering avseende branschens egen rekommendation.

Fler nyheter

SVL i Almedalen 2018

|Nyhet

SVL kommer i år att vara på plats under Almedalsveckan för att bevaka viktiga frågor för branschen. Vi kommer även att arrangera två frukostseminarier den 3 och 4 juli. Tisdagen en 3 juli på Campus Gotland, Kaserngatan 1 i Visby … Läs mer

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 … Läs mer

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Nyhet

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 … Läs mer