De svenska vinimportörernas ansvar i Sydafrika – kommentar till Uppdrag Granskning

|Pressmeddelande

Svensk media har under oktober rapporterat om missförhållanden hos vinproducenter i Sydafrika och ikväll följer SVT med Uppdrag Granskning. Det är en allvarlig och komplex fråga och det är många som måste ta ansvar för att bekämpa fattigdom och dåliga arbetsförhållanden i en global handel. De svenska vinimportörerna är en.

Sprit- och Vinleverantörsföreningen, SVL, är den svenska branschföreningen för sprit-och vinimportörer och producenter. Vi är en internationell bransch som arbetar globalt och en del av våra medlemmars produkter tillverkas i länder som ligger högt på WTO:s lista för risk vad gäller mänskliga rättigheter. Därför har vi sedan många år haft CSR och ansvarsfrågor i fokus.

Branschföreningen och dess medlemmar tar mycket allvarligt på rapporter om missförhållanden. Det är varje importörs uppgift att göra en riskanalys och skapa goda förutsättningar för att kunna göra ansvarfulla affärer. För detta krävs kompetens och förtroende. Men framför allt krävs långsiktighet.Det är i långa åtaganden som en affärspartner kan ställa tydliga krav som slutligen leder till förändring. Det krävs också ett stort mått av ödmjukhet. Det är inte möjligt att som svensk importör åstadkomma förändringar över en natt i ett land som lider av strukturella problem. Det som nu uppmärksammas i vinnäringen är inte ett isolerat problem och kan inte heller bedömas som sådant.

Inom SVL har vi tagit initiativ för att öka medlemmarnas kompetens och förmåga att arbeta med ansvarsfrågor, exempelvis genom att erbjuda utbildning inom leverantörsutvärdering och anti-korruption. Ett av de viktigaste områdena är hur man hanterar upptäckt av missförhållanden och att våga vara transparent. Ett aktivt ansvarsarbete innebär att man blir utvärderad och att missförhållanden kommer fram. Att vara ansvarsfull innebär inte per automatik att man avslutar affären, det kan vara att orka stå kvar och ställa krav på förändring.

I dagens Uppdrag Granskning är det Sydafrika som står i fokus. Det betyder inte att konsumenterna ska bojkotta Sydafrikanska viner. Däremot bör de svenska konsumenterna ställa både frågor och krav för att på så sätt också vara en del av alla de krafter som kan åstadkomma förändring!

Fler nyheter

Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man … Läs mer

#Prataomalkohol inför Valborg

|Nyhet

I samarbete med Aftonbladet TV/BOOM lanserar nu POA en kampanj för att lyfta frågor kring ungdomar och alkohol inför valborg. Syftet är att uppmärksamma konsekvenser som alkohol kan bära med sig när unga dricker alkohol och få dem att avstå … Läs mer

Anna De Geer ny vd på Sprit- & Vinleverantörsföreningen, SVL

|Pressmeddelande

Den 1:a januari 2017 tillträder Anna De Geer som VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) och tar över ansvaret för organisationen efter Erika Danckwardt-Lillieström som efter 9 år går vidare till Sveriges Bryggerier. Anna kommer närmast från SIQ – Institutet … Läs mer