Alkoholbranschen föreslår självreglering av näringsinformation

|Nyhet
Den samlade alkoholbranschen har efter önskemål från EU-kommissionen presenterat förslag på åtgärder för utökad näringsinformation av alkoholhaltiga drycker. Förslaget bygger på självreglering som låter branschen ta fram riktlinjer för konsumentinformationen, utan lagstiftning.

Efter önskade och ökade krav på näringsinformation och innehållsförteckningar för alkoholhaltiga drycker har den samlade alkoholbranschen på europeisk nivå föreslagit gemensamma egenåtgärder för en utökad konsumentinformation på området.

För exakt ett år sedan, den 13 mars 2017, gav EU-kommissionen alkoholbranschen möjlighet att presentera ett självreglerande förslag på hur information kring näringshåll och ingredienser i alkoholhaltiga drycker kan tillhandahållas konsumenterna framöver. Enligt dagens regelverk är alkoholhaltiga drycker över 1,2 volymprocent nämligen undantagna gällande lagstiftning kring näringsinformation och innehållsförteckningar.

I ett gemensamt förslag till EU-kommissionen presenterade alkoholbranschen  igår förslag på hur konsumentinformationen ska tillhandahållas. Följande förslag kommer nu att utvärderas av berörda myndigheter:

  1. Branschen åtar sig att tillhandahålla näringsinformation och innehållsförteckningar över produkternas innehåll på de sätt som lämpar sig bäst för de enskilda produkterna.
  2. Näringsinformation och innehållsförteckningar av produkterna kommer att göras lättillgängligt, antingen på produkternas egna etiketter eller via webb-länk, QR-kod, streckkod eller via nya, smarta tekniska lösningar.
  3. Branschen kommer att använda både traditionella och innovativa lösningar för att nå ut med information till konsumenter. Branschen ser även över möjligheten att utveckla helt nya sätt att nå ut med informationen.
  4. Livsmedelsföretagen med skyldighet att tillhandahålla livsmedelsinformation kommer att ansvara för hur näringsinformation och innehållsförteckningar görs tillgänglig för konsumenter.
  5. Branschen kommer att tillhandahålla konsumentinformationen i linje med det enhetliga förslaget i väntan på att ett nytt ramverk antas i EU eller nationellt.
  6. Branschen åtar sig att implementera förslaget senast i mars 2021.

Läs branschens samlade förslag i sin helhet här.

Fler nyheter

Alkoholkommissionen i ny form

|Nyhet

Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier initierade i våras ett projekt för att se över den svenska alkoholpolitiken i form av en oberoende Alkoholkommission. Kommissionen har under den tid som den har varit aktiv mött oväntat stort externt motstånd, vilket … Läs mer

SVL i Almedalen 2018

|Nyhet

SVL kommer i år att vara på plats under Almedalsveckan för att bevaka viktiga frågor för branschen. Vi kommer även att arrangera två frukostseminarier den 3 och 4 juli. Tisdagen en 3 juli på Campus Gotland, Kaserngatan 1 i Visby … Läs mer

Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 … Läs mer